Week 26 - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Sofie Vincken - WaarBenJij.nu Week 26 - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Sofie Vincken - WaarBenJij.nu

Week 26

Door: Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

06 April 2013 | Portugal, Olhão


Goeiemiddaaaaaaaaag,

Voor iedereen die dit leest, nog een hele fijne Pasen! Beetje laat met blogje, maar de site wou een paar dagen niet meewerken. Dit jaar heb ik eigenlijk niet veel gemerkt van Pasen, dus ik heb het samenzijn met mijn familie wel gemist. Gelukkig maakte Joris dat wel goed Vorige week heb ik wel een paasgevoel gehad doordat er de hele week paasactiviteiten met de kinderen op het programma stonden. Wij moesten ons bekommeren over de kleintjes. Alles 10 keer uitleggen, handjes wassen, veters binden… Ik verwachtte dat er misschien eentje naar mij zou toekomen om te zegge dat er kakka in de broek zat. Maar okééé niet gebeurd :p.
Gin en ik zijn de hele week in de nieuwe locatie van onze organisatie geweest. In het begin van de week hadden we eieren geverfd en eigenlijk wilden we daarna spelletjes met die eieren spelen. Maar toen we zagen hoe geïnteresseerd de kinderen waren om die eieren mee naar huis te nemen, werd duidelijk dat die spelletjes voedselverspilling zouden zijn. De sociale werker van die plaats vertelde ons dan ook dat velen onder hen niet veel te eten thuis hebben. Voor mij is het soms ook nog pakkend als ik zie dat ze met kleine dingen zo blij zijn. Er kwam bijvoorbeeld een meisje naar Moju en ze had een eierendoosje bij (dat wij haar de dag ervoor gegeven hadden) en daar had ze haarspeltjes ingestoken. En toen we haar vroegen wat ze daarmee wilde doen, zei ze: “ de kleur van mijn speldjes is aan het afgaan, dus ik wil ze verven.” En dan zou ik gewoon zo graag aan dat meisje een paar euro geven om haar 100 speldjes te kopen, maar oke dat helpt natuurlijk niet.
Wat de sociale werkers hier nu ook veel doen, is met de kinderen praten over hun tanden. Want het is erg om te zien hoe kapot de tanden al zijn op jonge leeftijd. Dus nu gaat de organisatie proberen om daar controle over te hebben en iedereen die de tandjes 2x per dag poetst, krijgt een verrassing.

Vorige week ook nog een mooi voorbeeld meegemaakt van de Portugese warmte en gastvrijheid. Gin en ik zaten een koffie te drinken en er zat een groep oude vrouwtjes die we niet kenden en ze waren al de hele tijd naar ons aan het kijken. En ze hadden koekskes op tafel staan en vroegen aan ons of we er een paar wilden. Nee zeggen hier dat bestaat niet… En ze waren zo blij dat we ze lekker vonden. Ik weet niet of ik dat in België zou zien om zomaar tegen vreemden zo vriendelijk te zijn?

Ahja en mijn project is helaas niet goedgekeurd. Het is veel werk voor niets geweest, maar oké niet alles kan meezitten. Dat betekent wel meer tijd voor andere dingen.

Vrijdag hebben we ook een paaslunch gehad hier op het werk waar iedereen nog eens samenkwam. En het was ook een vrije dag voor Portugezen. Hier hebben ze dus geen vrije dag op Paasmaandag, maar op goede vrijdag. Zaterdagmorgen ben ik dan naar de markt geweest en gaan shoppen en s’avonds is Joris aangekomen

Nu is Joris hier en gisteren hebben we al eventjes kunnen genieten van het zonnetje en de Portugese traditie: pintjes en bifanas. Vandaag was het, net zoals gisteren, mooi weer en daar hebben we natuurlijk van geprofiteerd. Ik ben nu aan het werken, terwijl Meyers aan het terrassen is en net zoals mij wordt hij hier heel lui haha. Morgen plannen we een tripje naar Lagos, een paar km daar vandaan bevindt zich 1 van de mooiste stranden van de Algarve en zelfs van Europa.

See you soon!

  • 06 April 2013 - 21:09

    Tanteke En Nonkske:

    Hi Sofie,

    We lazen in je blog dat je eerst geen paasgevoel had vorige week : wel, wij ook niet, wij hadden eerder een Kerstmisgevoel :-)! Het is hier nog steeds berekoud, we kijken hier reikhalzend uit naar de eerste zonnestraaltjes! Voor de rest is alles goed met ons, fijn te lezen dat het jou daar ook goed gaat!

    Héél véél liefs en knuffels van nonk Rudi en tante Nancy en ook de groetjes aan Joris.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Olhão

Sofie in Portugal

11 maanden Europees vrijwilligerswerk in Portugal

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2013

week 39

26 Juni 2013

Week 38

17 Juni 2013

Week 37

12 Juni 2013

Week 36

12 Juni 2013

Week 36
Sofie

11 maanden Europees vrijwilligerswerk in Portugal

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 12663

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 31 Augustus 2013

Sofie in Portugal

Landen bezocht: