week 35 - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Sofie Vincken - WaarBenJij.nu week 35 - Reisverslag uit Olhão, Portugal van Sofie Vincken - WaarBenJij.nu

week 35

Door: Sofie

Blijf op de hoogte en volg Sofie

04 Juni 2013 | Portugal, Olhão

Boa tarde,

Dinsdag waren de kinderen wat stout. We waren een activiteit aan het doen met verf en sommigen gingen naar buiten en toen hebben ze een muur beklad met verschillende kleuren. Zag er heel artistiek uit, maar de mensen van dat appartement zouden er niet zo blij mee zijn. De jongerenwerker is gaan praten met de ouders, maar de reactie was als volgt: “ Mijn kind was niet de enige die het gedaan heeft, dus geen probleem. “
Woensdagmorgen zijn Gin en ik met de boot naar het eiland Farol gegaan en s’ middags waren er vrij veel kinderen, dus was het een actieve middag. Zij beseffen ook dat we in augustus vertrekken en ze zeiden dat we moesten blijven. Toch wel fijn om te horen toen ze zeiden dat we fixe (cool) waren.
De volgende dag zijn we ’s morgens naar een strandje wat korter bij gegaan en ’s avonds zijn we voor de eerste keer naar het natuurpark Ria Formosa gegaan. Het is een 60 km lange gordel van eilanden en schiereilanden met daarachter een lagune. En een deel is dus omheind. Normaal moet daar inkom betaald worden, maar de locals hebben ons een alternatieve ingang laten zien. Daar is er ook een mooi strandje, dus ideaal voor ons. En wat ook vrij speciaal is, is dat ze daar waterhonden hebben en president Obama heeft zijn hond van hier in Olhão cadeau gekregen. Het is een poedelachtige hond die bijna uitgestorven was, maar nu wordt die weer gefokt. Het park is ook belangrijk voor trekvogel tussen Europa en sub-Sahara Afrika.

Wat ik deze week ook ontdekt heb, is dat Portugese ouders echt wel overbezorgd zijn. Velen brengen en halen hun ‘kinderen’ nog naar en van school wanneer ze al 16 zijn. En niet omdat de kinderen niet willen fietsen, maar het is te gevaarlijk volgens hen. Toen ik vertelde dat ik al vanaf 10 jaar of zelfs jonger met het fietsje naar school ging, vonden ze dat dus maar heel raar.

Dit weekend ben ik naar een training gegaan dat ging over financiering van projecten. Om 8u moest ik zaterdagmorgen de boot nemen en natuurlijk heeft meer dan de helft van de groep de boot gemist. Toch wat vroeg voor de Portugezen hoor. Hoewel de training in het Portugees was, kon ik toch een aantal dingen begrijpen en ik kon al snel merken dat ze eigenlijk heel andere inzichten hebben op het gebied van het creëren van projecten. Toch zeker als ik het vergelijk met mijn stageplaats Trajekt in Maastricht waar ik vorig jaar stage heb gelopen. Ik was blij dat ik met de kennis die ik daar heb opgedaan, hier ook mijn steentje kon bijdragen en hun wat nieuwe inzichten en voorbeelden van projecten kon geven.
Voor de rest dat weekend ook de nodige tijd doorgebracht op het strand en ik heb geleerd om conquillas (lijkt een beetje op venusschelpen) te rapen in het zand. In het eiland Armona kwam het water meer dan 200m lang maar tot iets hoger dan de enkels. En daar waar het water laag staat, konden van die schelpjes opgegraven worden met de hand. Dus zelf gevangen en later laten klaarmaken in ons kroegje en dat smaakte!!!

Zonnige kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Olhão

Sofie in Portugal

11 maanden Europees vrijwilligerswerk in Portugal

Recente Reisverslagen:

03 Juli 2013

week 39

26 Juni 2013

Week 38

17 Juni 2013

Week 37

12 Juni 2013

Week 36

12 Juni 2013

Week 36
Sofie

11 maanden Europees vrijwilligerswerk in Portugal

Actief sinds 24 Sept. 2012
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 12656

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 31 Augustus 2013

Sofie in Portugal

Landen bezocht: